امروز: شنبه, ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - 26 September 2020

آخرین اخبار

اخبار برگزیده

کد خبر: 53630
تاریخ انتشار: جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ۰۲:۱۶
واکنش معاون شهردار تهران به گفته های اکرامی در خصوص ملزم نبودن کمک دولت به مترو

طلب 14هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت طبق قانون است/ اگر دولت ها مسئولیت ندارند، پس بودجه مترو مشهد، اصفهان و تبریز از کجا تامین می شود؟

به گزارش هشدارنیوز ناصر امانی،با بیان اینکه آقای اکرمی اعلام کرده است که دولت برای ساخت و ساز، توسعه و تجهیز ایستگاه های مترو و همچنین یارانه بلیط الزام نداشته بلکه تنها مجاز بوده است، گفت: قانونگذار به دولت اجازه داده است که هر سال در بودجه سنواتی خود مبالغی را بابت کمک به مترو در تهران و سایر شهرها پیش بینی کند، حال سوال ما اینست که آیا این کمک در بودجه سنواتی سالیانه دیده شده است یا نه؟

وی با اشاره به اینکه هر سال دولت در بودجه سنواتی خود بابت توسعه و تجهیز مترو اعتباراتی پیش بینی کرده است اما همان اعتباراتی را هم که پیش بینی کرده به صورت کامل به مدیریت شهری پایتخت پرداخت نکرده است، ادامه داد: در قانون آمده است که به دولت اجازه داده می شود، حداکثر تا سقف 50 درصد از هزینه مطالعات و سرمایه گذاری برای ایجاد سامانه های حمل و نقل ریلی درون شهری با اولویت تامین لوازم و تجهیزات از محل منابع درآمدهای عمومی در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد دهد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مابقی اعتبارات مورد نظر طرح توسط شهرداری از محل منابع داخلی با مشارکت بخش خصوصی تامین می شود، اظهار کرد: حال سوال این است که اگر به دولت اجازه داده می شود تا سقف 50 درصد را در بودجه سنواتی پیش بینی کند پس چرا این پیش بینی انجام نگرفته است!

وی ادامه داد: مگر می شود ما بگوییم که قانونگذار بدون هدف، قانونی را وضع کرده یا بگوییم که این قانون عبث است که البته ما معتقدیم که قانونگذار قانونی را عبث وضع نکرده است. اگر دولت در بودجه سنواتی خود تا سقف50 درصد برای حمل و نقل عمومی پیش بینی نکرده ، از نظر ما به قانون عمل نکرده است. پس ما کماکان خود را طلبکار می دانیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه اینگونه اظهارات توجیه عمل نکردن دولت ها به قانون است، گفت: شهرداری نیز می توانست به همین بهانه از مسئولیت شانه خالی کند. پس شهرداری باید از چه محل درآمدی 100 درصد هزینه ساخت و بهره برداری مترو را تامین کند؟

امانی با طرح این سوال که آیا دولت ها در خصوص تجهیز و تکمیل خطوط مترو در تهران و کلان شهرها مسئولیتی ندارند، عنوان کرد: اگر دولت ها مسئولیت ندارند، پس بودجه مترو مشهد، اصفهان و تبریز از کجا تامین می شود؟ مشخص است که دولت مسئولیت دارد به حمل و نقل عمومی این شهرها کمک می کند . از سوی دیگر اگر دولت مجاز بود، می توانست کمک نکند و هیچ کس هم نمی توانست معترض شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران نه تنها از این دولت بلکه از دولت گذشته نیز مطالبات خود را طلب کرده بود، گفت: دولت قبلی موظف بود یک میلیارد دلار از محل ذخایر ارزی به مترو پایتخت کمک کند که آن را انجام نداد. آیا این جزیی از مطالبات شهرداری از دولت ها خواهد بود یا نه؟ پس می توانند بگویند این مصوبه قانونی ضمانت اجرایی ندارد و کسی حاضر نیست این را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه در ماده 10 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب دی ماه 1386 اعلام شده است که اعتبارات مورد نیاز موضوع این قانون به میزان 40 هزار میلیارد ریال یعنی 4 هزار میلیارد تومان در بخش درون شهری در هر سال تعیین می شود، ادامه داد: بعدها نیز اعلام شده که دولت مجاز است، این اعتبارات را در دو ردیف متمرکز درون شهری و برون شهری از محل درآمدهای عمومی و صرفه جویی حاصل اجرای این قانون و حساب ذخیره ارزی در بودجه سنواتی منظور کند.

وی با بیان اینکه درست است که قانون اعلام کرده دولت مجاز است اما سقف ریالی برای آن مشخص و محل تامین آن را نیز تعیین کرده است، خاطر نشان کرد: حال آیا دولت می تواند بگوید که چون کلمه مجاز آمده است، من مسئولیتی ندارم و بدهکار به شهرداری ها نیستم. پس این قانون مدیریت مصرف سوخت برای چه تصویب شده است ؟ عبث تصویب شده است؟ به اعتقاد ما این توهین به قانونگذار است.

امانی با اشاره به اینکه عمده مطالبات ما از این 14هزارمیلیارد تومان در بخش توسعه حمل و نقل عمومی و عمدتا مترو است، افزود: برای ما قابل پذیرش نیست که دولت بگوید مسئولیتی برای پرداخت آن ها ندارد. همچنین درخصوص بدهی های شهرداری به دولت نیز باید بگویم که عمده بدهی ما به بانک ها و تامین اجتماعی است. بدهی های ما به بانک ها بابت توسعه حمل و نقل عمومی است که اگر دولت مطالبات ما را پرداخت کرده بود، ما در حال حاضر بدهکاری به بانک ها نداشتیم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه برای تسویه حساب بانک هایی که به مترو تهران کمک کردند خوشبختانه جلسه گذاشته ایم، اظهار کرد: در این باره تفاهمنامه امضا و رژیم تسویه حساب را توافق کرده ایم. همچنین سازمان تامین اجتماعی هم برای گرفتن مطالبات خود بسیار فشار می آورد که بعضا بیمه برخی از نیروها در سازمان ها را نیز قطع کرده اند، اما ما چنین ابزاری در اختیار نداریم. این در حالیست که با این سازمان هم جلسه برگزار و نحوه بازپرداخت بدهی های خود را مشخص کرده ایم.



+ 4
I_DONT_LIKE_IT - 2

بازدید: 683

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید