امروز: چهارشنبه, ۰۸ تیر ۱۴۰۱ - 29 June 2022

آخرین اخبار

اخبار برگزیده

کد خبر: 376622
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۲۰:۴۶

علی‌عسکری:‌ در صنعت فرهنگی صوت و تصویر باید به یک الگوی تجاری مناسب بیندیشیم

رئیس سازمان صدا و سیما با تأکید بر لزوم طراحی یک الگوی مناسب تجاری برای صنعت فرهنگی صوت و تصویر گفت: در این عرصه باید به رشد کسب‌وکار فکر کنیم و هم مهندسی تجاری و هم مهندسی فرهنگی داشته باشیم.

، عبدالعلی علی‌عسکری در آیین اعطای مجوز به چهار تلویزیون تعاملی و هفت موسسه رسانه صوت و تصویری، افزود: چرخه‌ای که در این زمینه طراحی شده است، چرخه‌ای بسیار ارزشمند است و علاوه بر چهار تلویزیون تعاملی که امروز مجوز گرفتند و یک تلویزیون تعاملی که برای خود سازمان صداوسیماست، سه تلویزیون تعاملی دیگر هم در راه است که پس از طی مراحل، مجوز فعالیت خواهند گرفت.

رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر این که افرادی که در این عرصه کار می‌کنند باید دغدغه هویت ملی داشته باشند، گفت: در این جنگ بزرگ رسانه‌ای ما تلاش می‌کنیم فرهنگ و هویت کشور را حفظ کنیم و باید همدلانه و فکورانه صنعت فرهنگی بسیار با اهمیت صوت و تصویر را سامان دهیم.

علی‌عسکری هدف از طراحی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در سازمان صدا و سیما را تنظیم‌گری برای عرصه فضای مجازی دانست و تصریح کرد: باید در کنار این تنظیم‌گری، تسهیل‌گری مناسبی هم برای همکاران خود در بخش خصوصی داشته باشیم و هم ما و هم دیگر دستگاه‌های مرتبط برای آنها تسهیلات در نظر بگیریم.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: رسانه ملی با تسهیل‌گری و تنظیم‌گری می‌کوشد عقب‌ماندگی‌ها را در این زمینه جبران کند و با سرعت در این مسیر پیش رود.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این که مقدمات حقوقی و قانونی تأسیس این سازمان طی شده و بعد از این نیز مراحل تکمیلی بیش‌تری به انجام خواهد رسید، گفت: سازوکار استقرار و پیشرفت صنعت فرهنگی صوت و تصویر ایجاد شده است. وی افزود: سازمان صداوسیما برای رشد پایه‌ای این صنعت تلاش خواهد کرد تا شرکت‌های قدرتمندی در این صنعت فرهنگی شکل بگیرد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اوضاع رسانه‌های امروز و بالا رفتن نیاز مردم به رسانه‌ها، گفت: مردم پیوسته در معرض محصولات رسانه‌ای گوناگون هستند و ما باید برای پاسخگویی و رفع این نیاز، در این فضا حضور پررنگی داشته باشیم.

علی‌عسکری با بیان این که کشور ما اکنون در این زمینه با کاستی‌هایی روبه‌روست، گفت: اگر مقدمات پیشرفت و پایه فرهنگ رسانه‌ای ایجاد شود، مردم می‌توانند با روحیه خلاق و بی‌نظیرشان با اقتدار کشور را به یکی از قله‌های تولید محتوا بدل کنند. خصوصا این که ما کشوری اسلامی هستیم و برای مردم دنیا پیام بزرگی داریم.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این که باید با اتکا به پیام اسلام تولید محتوا کنیم، گفت: می‌توان این پیام را مانند صداوسیما در عرصه بین‌الملل با زبان‌های مختلف برای مردم دنیا تولید و ارسال کرد.

از سوی دیگر، سیاهکلی، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تأکید کرد: این سازمان تسهیل‌گر است و هدفش تصدی‌گری نیست.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در این مراسم با اشاره به دو بخش تنظیم‌گری در حوزه زیر ساخت و تنظیم‌گری در حوزه محتوا و خدمات گفت: در تنظیم‌گری در حوزه زیرساخت، وزارت ارتباطات، در بخش تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از دیر باز فعالیت کرده است اما تنظیم‌گری در حوزه محتوا و خدمات پیش از این در کشور ما متولی خاصی نداشت.

سیاهکلی با بیان این که فقط در حدود 10 کشور پیشرفته در دنیا در حوزه محتوا و خدمات صوت و تصویر فراگیر فعالیت گسترده‌ای دارند، گفت: در کشور ما این مطالعات از سال‌ها قبل شروع و پس از دستور مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور مسئولیت تنظیم‌گری، نظارت و صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برعهده سازمان صداوسیما گذاشته شد.

وی با اشاره به شبهاتی که در برخی رسانه‌ها در زمینه تشکیل این سازمان در صداوسیما مطرح شده است، گفت: گاهی این شبهه مطرح می‌شود که صداوسیما با این اقدام، حوزه تصدی‌گری‌اش را وسعت بخشیده است؛ در صورتی‌ که این فرمان رهبری معظم انقلاب که نشان از بینش و آگاهی دقیق ایشان دارد برای ایجاد گشایش در حوزه رسانه است و صداوسیما را به عنوان سازمانی تنظیم‌گر و تسهیل‌گر در زمینه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تعریف می‌کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بیان اینکه صداوسیما در کنار تصدی‌گری، تنظیم‌گری می‌کند، گفت: رسانه‌ها با این تدبیر می‌توانند از ذی‌نفعان صداوسیما باشند و در حوزه رسانه‌ای کشور اجازه فعالیت رسمی بیابند.

وی با بیان این که تنظیم‌گری سنتی به مفهوم استفاده از حربه قانون برای سلب اختیارات بود، گفت: تنظیم‌گری در اوضاع امروز و رسانه‌ها به‌معنای تسهیل‌گری و خدمات‌دهی بهتر است.

سیاهکلی با بیان اینکه سازمان فعالیتی مشارکتی دارد و ترکیبی از بخش خصوصی و حاکمیتی است، گفت: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه ملی برخوردی حمایتی با رسانه‌ها دارد و ظرفیتی برای برندسازی در بخش خصوصی ایجاد می‌کند تا از کاربران داخلی و خارجی حمایت کند.

وی افزایش مخاطبان رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را از اهداف این سازمان برشمرد و با اشاره به توسعه رسانه‌ای در فضای مجازی و ظرفیت رسانه‌های امروزی، گفت: بر این اساس، هم بخش خصوصی از قدرت تلویزیون بهره‌مند می‌شود و هم این رسانه‌ها می‌توانند به رسانه‌های  مکملی برای سازمان صداوسیما تبدیل شوند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، بالا بردن ترافیک داخلی تبادلات فضای مجازی و کاهش ترافیک بین‌المللی در داخل کشور را از اهداف دیگر این سازمان برشمرد و گفت: حجم دریافت اینترنتی (بارگیری) در کشور ما اکنون بسیار بیش‌تر از بارگذاری است و امیدواریم با قدرت گرفتن این رسانه‌ها، این نسبت معکوس شود.

وی با اشاره به داشته‌های دینی و اخلاقی مردم کشور ما و نقش این سازمان در رعایت این اصول در محتوا، گفت: محتوای فضای مجازی، ترکیبی از محتوای صحیح و ناصحیح است و تلاش ما این است که محتوای این فضا محتوایی صحیح و سالم برای مردم باشد.

سیاهکلی با اشاره به تلاش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای کسب اعتباری بین‌المللی در زمینه صدور مجوز محتوای سالم، گفت: ما می‌خواهیم به محتوایی برسیم که صحت و اثرگذاری پیامش درست باشد و نوعی مدرک بین‌المللی برای کسب اعتبار در میان رسانه‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش نظارتی این سازمان بر پایه نظارت مردمی است، گفت: رسانه‌هایی که از این سازمان مجوز می‌گیرند باید فضایی برای نظارت مردمی در نظر بگیرند و این امر موجب بالا رفتن نظارت مردم در عرصه فضای مجازی می‌شود.

سیاهکلی ایجاد سامانه رتبه‌بندی رسانه‌ای در این فضا به نام "ساپرا" و ایجاد سامانه‌ای برای ثبت مالکیت فکری محتواها را از خدمات دیگری برشمرد که این سازمان به مشتریانش ارائه خواهد داد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با تشریح مراحل ثبت‌نام رسانه‌ها برای درخواست صدور مجوز فعالیت گفت: سایت "او را" برای ثبت این درخواست‌ها طراحی شده و رسانه‌ها پس از تکمیل فرم ثبت‌نام در این سایت دعوت می‌شوند و پس از کارشناسی تقاضایشان مجوز فعالیت آزمایشی از این سازمان دریافت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش‌تر فعالان عرصه تولید و ارائه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در زمینه محتوایی و خدماتی تخصصی کار نمی‌کنند، طی توافقی با دانشگاه صداوسیما، دوره‌ای تخصصی برای مدیران این رسانه‌ها تدارک دیده شده تا دانش این کار را فراگیرند. پس از این دوره و طی دوره آزمایشی، مجوز هر رسانه هر سه سال یکبار تمدید می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از همه کسانی که در زمینه فعالیت این سازمان ایجاد ابهام می‌کنند خواست قدر این موقعیت فراهم شده را بدانند و به سازمانی که هدفش همکاری با فعالان عرصه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است کمک کنند تا اجازه فعالیت قانونی به این فعالان دهد و سبدی رسانه‌ای برای مردم فراهم شود تا هر کس بر اساس سلیقه‌اش رسانه مورد نظر خود را انتخاب کند.

وی افزود: فعالان این عرصه را سامان خواهیم داد و این ساماندهی امکان بهره‌مندی این رسانه‌ها را از ظرفیت رسانه ملی فراهم می‌کند و کلید فعالیت رسانه‌های جدیدی را در کشور می‌زند.

سیاهکلی همچنین خواستار همکاری دستگاه‌ها و نهادهای کشور با این سازمان شد تا گشایشی رسانه‌ای در کشور محقق شود.

انتهای پیام

 

-----------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی هشدار نیوز لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، در بخش ویژه منتشر گردد.



+ 1
I_DONT_LIKE_IT - 0

منبع: https://www.isna.ir/news/97021106760/علی-عسکری-در-صنعت-فرهنگی-صوت-و-تصویر-باید-به-یک-الگوی-تجاری
بازدید: 102

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید