امروز: جمعه, ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - 15 December 2017

آخرین اخبار

پنجره

کاهش ۵۵ درصدی واردات نفت هند از ایران
بازگشت مهدوی به سپیدرود و حضور دو بازیکن خارجی در تمرینات
اگر مدیران فرهنگی به جنگ فرهنگی معتقدند باید جلو بیایند
حقایق جالب درباره مصریان باستان
حمایت بی وقفه بانک شهر از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها
کد خبر: 265805
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۱۲
اختصاصی هشدارنیوز/

1300.000 خودرو فرسوده در دست مردم است + نمودار

به گزارش هشدارنیوز یکی از مهم ترین عوامل آلایندگی به ویژه در کلان شهرها، خودروهای فرسوده است. به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خودروهای فرسوده ۲۵ برابر آلودگی بیشتری نسبت به سایر خودروها ایجاد می کند.

سال 85 بود که کارشناسان و مسئولان با درک زودهنگام ضرورت نوسازی خودروهای فرسوده و جلوگیری از اثرات زیان بار متعددی که تردد این وسائل نقلیه برای حوزه های مختلف باقی می‌گذارد، برنامه ریزی‌ها و اقدامات عملی لازم را برای عملیات خارج سازی خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور آغاز کردند.

اما روند جایگزینی این خودروها همچنا با سرعت لاک پشتی انجام می شود. بنابر آمار ستاد مصرف سوخت کشور، در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد که با بررسی آمار جایگزینی و تحویل خودروای فرسوده، به اهمیت این تعداد خودرو فرسوده پی خواهیم برد.

براساس آمارهای رسمی طی بازه زمانی سال‌های ۹۵-۱۳۸۵حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شده است. به عبارتی در طول 11 سال، سالانه بطور میانگین فقط 172هزار خودرو رسوده از دره خارج شده است که با وضعیت فعلی، معلوم نیست وضعیت میلیون و سیصد هزار خودرو فرسوده چگونه خواهد شد.

سرعت لاک پشتی جایگزینی خودروهای فرسوده

با اینکه سود بانکی خودورهای فرسوده به نسبت سایر حوزه ها از وضعیت مناسبتری برخوردار است، اما اقبال عمومی از طرح جایگزینی خودروها بسیار پایین می باشد.

در حال حاضرمیزان تسهیلات قابل اعطاء به متقاضی معادل ۸۰ درصد بهای خودرو   با بازپرداخت ۵ ساله ( ۶۰قسط)  است.

همچنین نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک معادل نرخ مصوب شورای عالی پول واعتبار (درحال حاضر ۱۴%) می باشد، که ۷درصد آن بعهده متقاضی بوده و ۷درصد یارانه سود ازسوی سازمان تامین می گردد.

به نظر می رسد با توجه به سود مناسب و حمایت های دولت، قیمت بالای خودروهای جایگزین اصلی ترین مانع و دلیل سرعت لاک پشتی جایگزینی خودروهای فرسوده است.

علاوه بر قیمت بالای خودروهای داخلی، خودروسازان داخلی تقریبا هیچ بسته تشویقی برای جایگزینی خودرو در نظر نگرفته اند این درحالی است که برای مثال فولکس ‌به متقاضیان خود اعلام کرده است؛ درصورتی‌که خودروهای دیزلی قدیمی خود را با مدل‌های جدیدتر معاوضه کنند، مبلغ ۱۰ هزار یورو(۱۱۸۱۰ دلار) نزدیک به ۴۵ میلیون تومان برای آنها تخفیف قائل می‌شود.



+ 2
مخالفم - 0

بازدید: 153

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید