امروز: شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 21 October 2017

آخرین اخبار

اشتراک خبر نامه

پنجره

توسعه کشور با مشارکت سازمان های مردم نهاد شتاب می گیرد
نشست رسانه ای اولین نمایشگاه هنر موسیقی ایران
طبق گفته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور فردا وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شوند
آناهیتا افشار سریال «سایه‌بان» را به گرجستان برد
افزایش ظرفیت پارکینگ‌های شلمچه و چذابه/ افراد فاقد ویزا به داخل کشور باز می‌گردند
کد خبر: 264781
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ۰۲:۳۸

چرا کالای ایرانی در جهان خریدار ندارد؟ + جدول

اختصاصی هشدارنیوز

همانطور كه حراست از مرزهای جغرافیایی برای هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، حفاظت از مرزهای اقتصادی نیز جایگاه خاصی در ایجاد امنیت دارد؛ به عبارتی این دو مکمل یکدیگر و تضمین کننده توسعه اقتصادی و پاسدار حریم امن کشور هستند.

به گواهی دوست و دشمن و به روایت آمارها، در 3 دهه اخیر هیچ کشوری توان تهدید نظامی و تهدید مرزهای جغرافیای ایران را نداشته است، با این حال مرزهای اقتصادی کشور به میزان مرزهای جغرافیای مستحکم و پایدار نیستند و نمونه آن آسیب پذیری کشور در مقابل تحریم های 5 سال قبل بود. در واقع افسران اقتصادی ایران برخلاف افسران نظامی، توان لازم برای رفع تهدیدهای اقتصادی را نداشته اند.

مسئله امنیت مرزهای اقتصادی آنقدر مهم است که  مقام معظم رهبری در 8 مراسم تنفیذ ریاست جمهوری اکیدا موضوع اقتصاد و معیشت مردم را به منتخب ملت سفارش کرده اند. همچنین ایشان عمل به اقتصاد مقاومتی با سه جهت گیری زیر را چشم انداز دولت روحانی در 4 سال آینده قرار دادند:

جهت‌گیریِ اوّل، پرداختن به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم
جهت‌گیری دوّم، تعامل گسترده‌ی با دنیا
و جهت‌گیری سوّم؛ صلابت و قدرت در برابر هر سلطه‌طلبی

با اینکه مقام معظم رهبری همواره بر افزایش توان اقتصادی کشور سفارش کرده اند، اما تجربه مدیریتی دولت ها نشان می دهد افسران اقتصادی کشور چندان موفقیتی در عرصه اقتصادی بدست نیاروده اند. مصداق این ادعا افزایش مشکلات معیشتی، ضعف در دیپلماسی اقتصادی و جای خالی ایران در اقتصاد پر رزق و برق جهانی است.

سند چشم انداز در وادی قربت و ترکیه و عربستان همچنان پیشتاز

یکی از مولفه های بسیار مهم ایجاد امنیت اقتصادی، توان بالای کشور در رقابت های اقتصادی جهانی است. در این زمینه سهم کشور از میزان تجارت جهانی تعیین کننده قدرت و توان اقتصادی است. بررسی آمارهای تجاری کشور نشان می دهد ایران برخلاف توان بالای نظامی، علمی، فناوری و نیروی انسانی نقش چندان در اقتصاد جهانی ندارد.

براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، سهم ایران از صادرات کالا در دنیا از 34/. درصد در سال 2015 به 27/. درصد در سال 2016 تنزل یافته است. براساس همین گزارش، ایران با رتبه 170 جهانی، سهم اندکی در صادرات کالا به کشورهای جهان دارد که این میزان به هیچ وجه قابل مقایسه با کشورهای همسایه همچون ترکیه و امارات ندارد.

درحالی که قرار است بر اساس سند چشم انداز 1404 ایران به رتبه اول اقتصادی منطقه تبدیل شود، اما در آمارهای صادرات، رتبه جهانی ترکیه 16، عربستان 25 و قطر 27 است.

در واقع آنچه به عنوان اهرم اقتصادی در اختیار کشورهای جهان از جمله آمریکا، چین و بسیاری از کشورهای اروپایی است، در مورد ایران صدق نمی کند. به عبارتی توان و نقش نه چندان مهم ایران در اقتصادی جهانی از عوامل آسیب پذیری امنیت اقتصادی کشور است.

در این زمینه سازمان تجارت جهانی براساس توان اقتصادی کشورها نقشه ای ترسیم کرده است که به میزان توان اقتصادی کشور در رقابت های اقتصاد جهانی، وسعت کشور بزرگتر می شود که در نقشه زیر مشاهد می شود. در این نقشه، کشورهایی همانند چین، هند، آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس و هند دارای بیشترین وسعت و کشورهای کوچک و کم توان در انتهای تصویر به چشم نمی آیند. 

علاوه براین وسعت کشورهای همسایه ایران همچون امارات و قطر(قبل از تحریم عربی) نیز برخلاف وسعت کم جغرافیایی، از وسعت توان اقتصادی زیاید برخوردار هستند.

کالایی که بازارش پیدا نمی شود

منطق هوشمند صاداراتی، تنوع ارتباط با کشورهای جهان است، این عامل علاوه بر ایجاد پیوندهای اقتصادی با کشور های جهان، روابط کشور با همسایگان و منطقه را تقویت و هرگونه برخورد و درگیری احتمالی را کاهش می دهد.

برررسی آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد بازار صادرات ایران نه چشم انداز مناسبی دارد و نه برنامه خاصی در این زمینه برای تنوع دهی در صاردات را دنبال کرده است.

برخلاف بسیاری از کشورهای موفق جهان در زمینه صادرات، در طول بیش از 9 سال اخیر، بین 60 تا 80 درصد کالاهای ایرانی فقط به 10 کشور صادر شده اند که این موضوع نشان دهنده قدرت دیپلماسی بسیار ضعیف مدیران دولتی کشور است.

 براساس جدول یک، از بین 140 تا 150 کشور دارای ارتباط تجاری با ایران، 60تا 80 درصد کالاهای به 10 کشور صادر شده و به بیش از 130 کشور تنها 20 تا 30 درصد ( گاهی هم کمتر) کالاهای ایران ایرانی را خریده اند. 

نمودار 10 مقصد کالاهای صادارتی کشور 

جدول مقاصد صادراتی کشور 

در پایان باید گفت این کیفیت یا قیمت کالای ایرانی نیست که باعث کاهش صادارات به بازارهای جهانی شده است، بلکه ضعف دیپلماسی اقتصادی عمده ترین عامل کاهش قدرت رقابتی ایران در سطح جهان بوده است. همچنانکه شور و شعف دولت مبنی بر مثبت شدن تراز تجاری ایران آن هم بعد از 37 سال در کمتر از 4 ماه دوباره منفی شد. حال به یقین می توان گفت دیپلماسی اقتصادی ایران همچنان در وادی غربت به سر می برد و مردان سیاست همچنان از اقتصاد غافل هستند.



+ 1
مخالفم - 0

بازدید: 122

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید